Sprawozdanie z zebrania 4 marca

Zebranie otworzył Prezes WKSL Pan Jerzy Madler a następnie udzielił głosu Panu Piotrowi Wieczorkowi- (na zdjęciu ) Głównemu  Specjaliście ds. współpracy z koordynatorem  lotów. Pan Piotr przybył w zastępstwie dyrektora Andrzeja Ilków.

Pan Wieczorek-  pracownik Lotniska Chopina w Warszawie omówił wpływ koordynacji rozkładów lotów na poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych. Ten sam wykład był przedstawiony na konferencji w Dęblinie w roku 2013. Port lotniczy musi koordynować swe operacje startów i lądowań tak z przewoźnikiem lotniczym jak też z portami docelowymi. Dla każdego przewoźnika potrzebny jest przedział czasowy (sloty) ustalany przez koordynatora rozkładów lotów. Zadaniem koordynatora jest zapewnienie przepustowości lotnisk. Koordynator wpływa też na poprawę punktualności wykonywanych operacji oraz na stan bezpieczeństwa operacji lotniczych. Na punktualność wpływa tak start jak też lądowanie we właściwym czasie. Na świecie bywają tzw. „przeciążone porty lotnicze” gdy ilość operacji przekracza przepustowość portu. Wspólnota Europejska od 1993 roku prowadziła zasadę przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty tak by ułatwić wejście na rynek nowych przewoźników a także zachowania właściwej konkurencji między przewoźnikami. Lotnisko nasze jest jednym z nielicznych stawiające ograniczenia operacji w porze nocnej w godzinach 22:00 – 06:00. W porze nocy odbywać się będzie na Okęciu tylko  40 operacji. Przyjęto to ze względu na zasięg oddziaływania hałasu. Koordynacja stara się też wszystkie operacje nocne ustalać na godziny by były jak najmniej odczuwalne dla mieszkańców.

PPL wystąpił do Prezesa ULC z wnioskiem o wprowadzenie koordynacji rozkładu lotów w godzinach nocnych. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i zostały przeprowadzone konsultacje społeczne. „Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego podjął decyzję w sprawie wprowadzenia w Porcie Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie koordynacji rozkładów lotów, począwszy od początku sezonu rozkładowego Lato 2012, tj. od dnia 25 marca 2012 roku.”

Mimo ogólnego wzrostu operacji lotniczych ilość operacji nocnych uległa zmniejszeniu i utrzymuje się na jednakowym poziomie co świadczy o właściwym funkcjonowaniu koordynacji rozkładów lotów. Wielkości te zostały przedstawione w tabelach za lata 2011 – 2013.

Punktualność operacji lotniczych oraz bezpieczeństwo ich wykonywania to dwa kanony lotnictwa komunikacyjnego i tu prelegent omówił dokładnie  ten temat bazując na wykresach. Jako zasadniczy punkt przedstawił „wprowadzenie – na wzór brytyjskiego rozporządzenia  w sprawie alokacji slotów portowych – sankcji karnych za nieprzestrzeganie dyscypliny slotowej, a także stworzenie podstaw prawnych dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do odrzucenia  w FIR Warszawa planu lotu przewidującego start lub lądowanie w koordynowany polskim porcie lotniczym bez przyznanego przez koordynatora rozkładów lotów odpowiedniego slotu”.

Mając na uwadze obecność na Sali tak byłych pracowników portu jak pilotów Pan Wieczorek przedstawił nam budowę, modernizację i przebudowę infrastruktury lotniskowej - pasy, drogi kołowania i płyty postojowe. Przedstawiono tak modernizację z ostatnich lat jak też plany na rok bieżący i tu dowiedzieliśmy się o zamknięciu na okres lipca i sierpnia pasa 11/29 ze względu na budowę drogi szybkiego zjazdu RET N1. I modernizacji TWY D3.

Po zakończeniu prelekcji prezes podziękował prelegentowi i podarował mu pamiątkowy dyplom.

W drugiej części Prezes Jerzy Madler przypomniał o naszym udziale w uroczystościach 14 marca o godzinie 10:00 w miejscu katastrofy samolotu „Mikołaj Kopernik” na ul. Lipowczana.

W kwietniu nie ma zebrania lecz zbieramy się na tzw. „Jajeczko” 10.04 o godz. 17:00 w tej samej sali w  al. Żwirki i Wigury 1c wejście przy samolocie MiG-21. Koszt 45 zł. ( pieniądze będą zbierane również  1.04 przy furtce na ul. Miecznikowa).

Spotkania w następnych miesiącach odbędą się 6 maja i 3 czerwca.

W tym roku przypada setna rocznica pierwszych na świecie lotów polarnych wykonywanych przez Polaka, oficera armii carskiej Jana Nagórskiego. Prochy jego spoczywają na cmentarzu Północnym w Warszawie. Na tę okoliczność we wrześniu szykowana jest uroczystość.

Czekają nas też dwie wycieczki: w czerwcu do Mielca by zapoznać się z lotniczą produkcją zakładów. Druga wycieczka na VII Płocki Piknik Lotniczy który odbędzie się 21 i 22 czerwca, jednak nie nad Wisłą, jak podczas ostatnich edycji imprezy, a na lotnisku Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej.
Na 2 września przygotowywana jest impreza związana z  75 leciem  WKSL -Głównym organizatorem jest Lechosław Karst.

7 października mija kadencja Zarządu i szykują się wybory nowych władz klubu.

W 2013 roku wielu kolegów obchodziło swoje 85 i 90 lecie. Kolegom tym zostały wręczone pamiątkowe dyplomy. 
Spisał i foto  Roman Woźniak

Wybrany obraz