45 rocznica katastrofy Samolotu Ił-62 Mikołaj Kopernik na Okęciu
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: środa, 12 marzec 2025 21:16
- Roman Woźniak
- Odsłony: 27
Karolina Kasia Lipowczan na FB - Znajomi z: LOT Polish Airlines
oSpntdeors.4t6t4ui9o1g79g2l0uf181mfg4ztu7ttu4u h8cd72ia80607 ·
Szanowni Państwo,
W Piątek 14 marca przypada 45. Rocznica katastrofy samolotu PLL LOT IŁ-62 Mikołaj Kopernik, który powracał z Nowego Jorku lotem 007. Był to 1 transatlantycki liniowiec PLL LOT. W katastrofie zginęło 87 osób, w tym 10 członków załogi.
Prawdziwie heroiczna była postawa całej załogi oraz herosów przestworzy, kapitana Pawła Lipowczana oraz drugiego pilota Tadeusza Łochockiego, którzy majstersztykiem pilotażu, sterując jedynie lotkami, skierowali Kopernika na zamarzniętą fosę fortu Okęcie.
Pragnę przedstawić Państwu program uroczystości rocznicowych, które odbędą się w piątek, 14 marca:
Miejsce spotkania
Wjazd od ul. Al. Krakowska - ulicą Pawła Lipowczana
13:00 – Powitanie uczestników spotkania,
13:15 – Wystąpienia zaproszonych Gości,
14:00 – Modlitwa za ofiary katastrofy,
14:05 – Wysłuchanie Marszu Lotników i hejnału "Śpij Kolego",
14:10 – Salut sztandarowy i minuta ciszy,
14:15 – Złożenie kwiatów i znaków pamięci,
14:30 – Podziękowania i zakończenie uroczystości
Poniżej przedstawiam Państwu wszystkie ofiary tej straszliwej katastrofy sprzed 45 lat:
Członkowie załogi
- Paweł Lipowczan (kapitan)
- Tadeusz Łochocki (II pilot)
- Jan Łubniewski (mechanik pokładowy)
- Konstanty Chorzewski (nawigator)
- Stefan Wąsiewicz (radiotelegrafista)
- Alicja Duryasz (szefowa pokładu)
- Alicja Mormol-Dudlej
- Elżbieta Grabowska
- Krystyna Krawczyk
- Joanna Podstolska
Polscy pasażerowie
- Janusz Baranowski – Gliwice
- Jakub Bieda − Oława
- Andrzej Chwedoruk – Różanka
- Leszek Dwojakowski – Warszawa
- Wojciech Dytry – Warszawa
- Bolesław Flis – Toruń
- Jerzy Gac – Ząbki
- Krzysztof Gajda – Warszawa
- Janina Gilewska – Płońsk
- Wacław Jakimiec – Warszawa
- Maria Janczyn – Olsztyn
- Anna Jantar-Kukulska – Warszawa
- Janina Kokoszczyńska – Warszawa
- Mirosław Konopka – Sulejówek
- Ireneusz Kosiorski – Warszawa
- Władysława Kotula – Biała
- Henryka Łęczycka – Warszawa
- Tomasz Myszkiewicz – Warta
- Krystyna Niemiro – zamieszkała w USA
- Julian Nowacki – Tarnów
- Józef Pałka – Krzeszowice
- Monika Peliksza – Dąbrowa Białostocka
- Leon Piasecki – Toruń
- Stanisława Pieta – Zarzecze
- Jan Podpora – Warszawa
- Edmund Ropelewski – Warszawa
- Kazimierz Rospondek – Katowice
- Krystyna Sobala – Elbląg
- Grażyna Szafarkiewicz-Węglińska – Warszawa
- Mieczysław Szerenos – Pisz
- Henryk Szulc – Warszawa
- Józefa Wardein – Kłodzko
- Wirginia Wesołowska – Łeba
- Krystyna Wicińska vel Nicińska – zamieszkała w USA
- Zbigniew Wilanowski – Szczecin
- Jerzy Witkowski – Gdańsk
- Zofia Wiśniewska – Tarnów
- Ewa Wojciechowska – Warszawa
- Edward Wojciechowski – zamieszkały w USA
- Czesław Żadziłko – Suchowola Augustowska
Pasażerowie z innych państw
- Józef Bochniak – USA
- Hans-Georg Drude – NRD
- M. Kurtz – NRD
- Barbara Misiaszek – USA
- Egon Schilling – NRD
- Alan Parkhurst Merriam – USA
- Virginia Noonan – USA
- William Noonan – USA
- Pietrowska – ZSRR
- Pietrowska – ZSRR
- Andriej Pietrowskij – ZSRR
- Wiktor Pietrowskij – ZSRR
- Janine Pilcek vel Pilcer – USA
- Victor Pilcek vel Pilcer – USA
- Maria Sutkowska – USA
Członkowie reprezentacji pięściarskiej Stanów Zjednoczonych
- Kelvin D. Anderson
- Joseph Bland
- Bernard Callahan
- Elliot Chavis
- Gary Clayton
- Walter Harris
- Radison John
- Tom Johnson
- Byron Lindsey
- Andre McCoy
- Paul Palomino
- Byron Payton
- George Pimenthal
- Richard Robinson
- Yrenio Robles
- David Rodriguez
- Steve Smigiel
- Lemuel Steeples
- Jerome Stewart
- Dolores Wesson
- Ray Wesson
- Lonnie Young
30 marca 1980 na lotnisku Okęcie odbyło się uroczyste pożegnanie ofiar katastrofy – członków reprezentacji pięściarskiej Stanów Zjednoczonych.
14 marca 1980 roku był mroźnym, ostatnim piątkiem zimy.
Ironią losu było, że w momencie katastrofy w Ministerstwie Komunikacji odbywała się właśnie narada poświęcona bezpieczeństwu lotów pasażerskich. Została ona natychmiast przerwana. O godzinie 13:00 Polskie Radio podało komunikat Polskiej Agencji Prasowej o katastrofie. Około godz. 16:00 dziennikarze „Trybuny Ludu” i innych gazet uzyskują pełną listę ofiar. Rozpoczęli prace dyżurni, przekazujący informacje dzwoniącym bliskim ofiar.
Napisanie tego okolicznościowego tekstu było dla autorki zaszczytem. Autorka pragnie złożyć serdecznie podziękowania osobom, bez których ten tekst na pewno by nie powstał. Podziękowania ślę do, jak zwykle, galaktycznej Agaty Queen, Krzysztofa, Kevina oraz Natalii. Pragnę również dołączyć felieton, który miała zaszczyt napisać autorka niniejszego tekstu, Karolina Kasia Lipowczan
FELIETON KAROLINY
1 LIPCOWY POST HEROSI PRZESTWORZY HEROES OF THE SKY
- KAPITAN PAWEŁ LIPOWCZAN
Gdyby nie straszliwa katastrofa na Forcie Okęcie, kapitan dwa dni temu prawdopodobnie świętowałby swoje 90 urodziny.
Kapitan Paweł Lipowczan urodził się 1 lipca 1933 roku. Był członkiem Aeroklubu Warszawskiego oraz skoczkiem doświadczalnym.
Był rekordzistą świata w celności lądowania - wykonał skok z wysokości 1500 metrów z celnością lądowania 25,2 m. Rekord ten został ustanowiony 23 sierpnia 1955.
Kolejne 2 rekordy na celność lądowania w nocy ustanowił 19 i 21 września 1956 roku.
19 października 1957 wykonał 500 skok ze spadochronem. W sierpniu 1967 zwyciężył w VI Warszawskich Zawodach Samolotowych.
Kapitan Paweł Lipowczan pracował w PLL LOT od roku 1965. Ogółem wylatał 8770 godzin, z czego połowę tych godzin na samolotach IŁ-62.
Być może Kapitan Paweł Lipowczan przeczuwał katastrofę, gdyż - jak wspominała żona pana Kapitana w rozmowie z jednym z Kapitanów którzy wtedy latali na tych samolotach - ostatnie dni przed wylotem nie poznawała go, jego zachowanie było zupełnie inne niż zazwyczaj, wyczuwało się podniecenie którego nigdy wcześniej nie okazywał.
Kapitan Marian Nowotnik, który gdy Kapitan Paweł Lipowczan szykował się do wylotu do Nowego Yorku miał dyżur na sali pilotów, powiedział: " I ja nie wiem, jakiś impuls wewnętrzny nakazywał mi się przyglądać twarzy Pawła, tak więc ja widzę do tej pory jego twarz".
13 Marca 1980 w godzinach późnopoludniowych na kwaterze w Nowym Yorku Kapitan Paweł Lipowczan spotkał Kapitana Tomasza Smolicza, która przyleciał Kopernikiem do Nowego Yorku.
Wiemy, co wydarzyło się później.
Kapitan Paweł Lipowczan i jego załoga walczyli do samego końca, gdy pękł wał turbiny niskiego ciśnienia usterkowego silnika numer 2, który przeciął drążki steru wysokości, co sprawiło, że samolot zamiast odlecieć na drugi krąg poszedł w nurkowanie, kierując się w ośrodek dla nieletnich. Kapitan Paweł Lipowczan, dysponując jedynie sprawnym silnikiem numer 4, sterując jedynie lotkami, próbując awaryjnie przestawić stabilizator, kalecząc się o drut pod kołpaczkiem, skierował samolot na zamarzniętą fosę Fortu Okęcie. W piątkowe przedpołudnie, 14 Marca 1980 roku prędkość Kopernika w momencie zderzenia z fosą wynosiła 350 KM/H.
Wszyscy zginęli ale dzięki manewrowi Kapitana Pawła Lipowczana, Kopernik nie uderzył w zakład dla nieletnich. Kapitan Paweł Lipowczan spoczął na Wojskowych Powązkach.
W marcu 1991 imieniem Kapitana Pawła Lipowczana nazwano jedna z przecznic al. Krakowskiej na warszawskim Okęciu, biegnącą w bezpośredniej bliskości miejsca katastrofy.
Kapitanowi Pawłowi Lipowczanowi poświęcono także tablice pamiątkową na bramie przy tej ulicy. Jego nazwisko widnieje na tablicy w miejscu upamiętnienia, wykonanym na kulochwycie strzelnicy z lat 30. XX w, zlokalizowanym na prawym wale rawelinu tradytora Fortu Okęcie, a jego podobizna na muralu po zachodniej stronie kulochwytu. Imieniem Pawła Lipowczana nazwany jest też skwer na rozwidleniu ulicy Pawła Lipowczana i ul. Materii, na którym w 2017 odsłonięto pomnik upamiętniający załogę samolotu.
Na Śląsku Cieszyńskim
W Ustroniu w okolicy skrzyżowania drogi 941 (Katowicka II) z ul. Cieszyńską znajduje się ulica Pawła Lipowczana.
Ideały, w które wierzył Kapitan Paweł Lipowczan i które stosował w swoim zdecydowanie za krótkim życiu są do dzisiaj inspiracją, drogowskazem i zachętą nie tylko dla lotników, ale i dla każdego otwartego umysłu.
Nie ulega wątpliwości, że Kapitan Paweł Lipowczan jest Herosem Przestworzy, o czym pisze państwu przekonana o tym fakcie
Karolina Kasia LIPOWCZAN
Pozwalam sobie wstawić ten tekst na zarządzaną przeze mnie stronę wksl.waw.pl bez zgody autorki, mało czasu a istnieje potrzeba nagłośnienia uroczystości w której WARSZAWSKI KLUB SENIORÓW LOTNICTWA bierze od lat udział, sam byłem wtedy na miejscu katastrofy tuż po tragedii i obraz jej mam do dziś. Roman Woźniak.