Aktualności

Ostatnie zebranie Zarządu WKSL

W dn 15.12 odbyło się ostatnie w tym roku zebranie zarządu WKSL.Jako namiastkę corocznego spotkania opłatkowego na stole znalazły się też tradycyjne potrawy jak paszteciki z barszczem, makowiec, sernik i owoce. W rogu sali zawisły gałęzie świerkowe  z  lotniczymi bombkami.  Był też opłatek, którym po przekazaniu sobie życzeń , zebrani podzielili się bez kontaktu osobistego. Prezes kol Karst przekazał też wszystkim egzemplarze nowo wydanej książki o prof Franciszku Janiku i karty z życzeniami. Na zebranie zaproszony był kol Grzegorz Sobczak, który został przyjęty na członka Klubu. Otrzymał legitymacje i statut Klubu.  W części merytorycznej omawiano projekt sprawozdania za rok 2020 i propozycje planu na 2021. Mimo ograniczeń sanitarnych udało się zrealizować większość spotkań rocznicowych plenerowych i 2  zebrania ogólne. Przy wsparciu zewnętrznym udało się wydać bardzo starannie opracowaną kolejną pozycję z serii"Ludzie lotnictwa" o Franciszku Janiku,i rozesłać ją do różnych zaprzyjaźnionych instytucji razem z życzeniami .świątecznymi. W planie na nast rok umieszczono typowe spotkania i uroczystości rocznicowe, ale ich realizacja będzie zależeć od zniesienia ograniczeń sanitarnych.

W załączeniu zdjęcia z zebrania.
--
Lesław Karst
601284304

Nowa ksiązka z serii WKSL Ludzie Lotnictwa

 Franciszek Janik

Nakładem Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa ukazała się kolejna pozycja przybliżająca sylwetkę jednego z wybitnych ludzi polskiego lotnictwa. Dotychczas ukazały się publikacje o wybitnych profesorach: Janie Oderfeldzie, Franciszku Misztalu, Leszku Dulębie, Bronisławie Żurakowskim jak tez o managerach: Włodzimierzu Wilanowski i Tadeuszu Rejniaku. Tym razem jest to Franciszek Janik – człowiek wybitny, o znaczącym wkładzie w rozwój polskiego lotnictwa i techniki lotniczej , postać dziś nieco zapomniana.

Franciszek Janik był człowiekiem wielowymiarowym. Naukowcem, konstruktorem, wykładowcą akademickim, jak tez wszechstronnym pilotem. Latał szybowcami, samolotami, był skoczkiem spadochronowym, pilotem balonowym – tę dyscyplinę sportów lotniczych lubił najbardziej. Jako pilot balonowy, w załodze z Antonim Januszem zwyciężył w Pucharze Gordon-Bennetta w 1938 r. Jako organizator i komisarz jednej z konkurencji brał udział w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challange odbywających się w Warszawie w 1934 r. Był bardzo zaangażowany w rozwój sportów lotniczych w naszym kraju. Uczestniczył jako pilot i działacz w wielu zawodach balonowych i samolotowych. Był też prekursorem i gorącym zwolennikiem... skakanki balonowej (o tym szerzej na łamach opisywanej książki). 

Jednak jego największe dokonania dotyczą dziedziny obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji lotniczych. W okresie przedwojennym Franciszek Janik pracował w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa i Instytucie Techniki Lotniczej.

Każdy, kto choć pobieżnie zagłębia się w zagadnienie konstruowania samolotów lub szybowców musi się zetknąć z tzw. krzywą wyrwania, nazywaną także obwiednią obciążeń. To wykres określający obciążenie samolotu w locie, w całym obszarze eksploatacji. Jest ona obecna we wszystkich przepisach budowy statków powietrznych. Wykres zna wielu, ale o fakcie, że koncepcja i metodologia jego tworzenia została opracowana właśnie przez Franciszka Janika wie niewielu, a to jeden z istotniejszych wkładów polskiej myśli technicznej w rozwój światowego lotnictwa. Od czasu gdy Franciszek Janik zaproponował wykorzystanie krzywej wyrwania jako narzędzia pomocnego w konstruowaniu samolotów minęło już 80 lat!

Po wojnie Franciszek Janik tworzył Zakład Aerodynamiki w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Nadzorował budowę największego w Polsce tunelu aerodynamicznego o przestrzeni pomiarowej średnicy 5 m. Kierował budową naddźwiękowego tunelu aerodynamicznego. To tylko niewielka część jego osiągnięć w Instytucie Lotnictwa.

Franciszek Janik był także wykładowcą wyższych uczelni. Uzyskał tytuł naukowy profesora. W książce znajdujemy wspomnienia jego studentów i współpracowników – co znakomicie ubarwia opis historii jego dokonań.

Co ciekawe, już w latach 1950. zaczął interesować się technika kosmiczną. W swoim dorobku naukowym ma kilka prac dotyczących nawigacji międzyplanetarnej. Uczestniczył w licznych międzynarodowych kongresach astronautycznych.

Dla upamiętnienia prof. Franciszka Janika 18 czerwca 2019 r., z inicjatywy mieszkańców domu przy ul. Grójeckiej 40A, w którym mieszkał prof. Janik, przy zaangażowaniu WKSL i wsparciu Dzielnicy Ochota została odsłonięta tablica upamiętniająca jego osobę.

Redaktorem ksiązki jest dr  Andrzej Glass, a dodatkowe materiały przygotowali  Tomasz Goetzendorf Grabowski, Robert Rowiński, Tomasz Stępiński, Barbara Stasz i Lesław Karst, Książka została wdana starannie przez znane wydawnictwo lotnicze GRETZA Roberta Gretzyngiera, i zawiera wiele archiwalnych zdjęć. Członkowie WKSL otrzymają ja podczas ogólnych spotkań Klubu lub na zebraniach zarządu (konieczny wcześniejszy kontakt telefoniczny  601284304) . Jest  tez dostępna w sprzedaży internetowej na www.lotniczyantykwariat.pl

 

Grzegorz Sobczak 

WKSL

 

Życzenia Świąteczne i Noworoczne

Szanowne koleżanki i koledzy.

W obecnym nietypowym roku Covidowym zastępujemy wspólne spotkanie opłatkowe życzeniami zdalnymi i przesyłamy rozbudowaną kartkę świąteczną.
Mamy nadzieję na szybki powrót do możliwości  spotkań bezpośrednich.
Zdrowych rodzinnych Świąt i lepszego Nowego Roku.

Lesław Karst
Prezes WKSL.

W rocznicę katastrofy w podstołecznych Michałowicach

W rocznicę katastrofy 7 listopada mimo pandemii byłem na miejscu sam by zapalić pod pomnikiem w Michałowicach znicze.

Patrz Zdjęcia.

7 listopada 1936 roku prototyp Żubra demonstrowano w Warszawie Rumuńskiej Misji Wojskowej. O godzinie 11.20 wydarzyła się jednak katastrofa. Samolot stracił w powietrzu silnik wraz z elementami płata i spadł na Michałowice, grzebiąc w swych szczątkach pilota J. Rzewnickiego, tech. J. Szrajera oraz dwóch oficerów rumuńskich: Mihaila Pantazi i Romana Popescu. Katastrofa spowodowała rezygnację Rumunii z zamówienia.

Więcej z przed lat na:

https://naszemiasto.pl/zapomniany-pomnik-lotnikow-w-michalowicach/ar/c1-4429594

 

Święto Niepodległości z Covidem

Tradycyjnie jak co roku w dzień Niepodległości Seniorzy lotnictwa spotkali się na Polu Mokotowskim przy głazie-pomniku upamiętniającym istnienie lotniska. W tym roku przypada 20 rocznica kiedy  staraniem Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. ten pomnik został ustawiony. Jednak z powodu ograniczeń sanitarnych było to raczej symboliczne spotkanie. 5 członków zarządu. Złożono wiązankę kwiatów i omawiano dalsze plany działania. Dołączyło do nas jak zwykle dwoje spacerowiczów zainteresowanych historią lotniska.

INFORMACJA ZARZĄDU

Na zebraniu Zarządu Klubu w dn. 20.10 ustalono:

1. Z uwagi na zalecenia epidemiologiczne  i możliwość zgromadzenia jedynie 10 osób, zebranie ogólne Klubu planowane w dn. 3.11.20 nie odbędzie się.

2. Planowane spotkanie świąteczne „Opłatek” w grudniu również zostaje odwołane.  Zamierzamy przesunąć je na styczeń. Decyzja o tym spotkaniu podjęta będzie ok 15 12.

3. Akcja składania „Znaków Pamięci” będzie realizowana zgodnie z planem . Zalecamy jej przeprowadzenie w tym tygodniu.

4. Natomiast zamierzamy uczestniczyć w spotkaniach  rocznicowych  i okazjonalnych  w następujących miejscach:

31.10. sobota godz. 17:00 przy pomniku lotników ofiar II wojny światowej przy ul Wawelskiej „Zapal światełko do nieba” Stowarzyszenie Lotników Polskich odwołało spotkanie!

5.11. czwartek godz. 11:00 przy pomniku „Chwała Lotnikom Polskim” na cmentarzu wojskowym na Powązkach.

7.11.  sobota o godz. 12:00 przy pomniku na miejscu katastrofy samolotu „Żubr” w Michałowicach.

11.11. środa o  godz. 10:00  przy głazie -pomniku WKSL na Polu Mokotowskim.

Zapraszamy do uczestnictwa w tych tradycyjnych plenerowych spotkaniach.

Informacje aktualne będziemy zamieszczać na stronie WWW. WKSL.WAW.PL

Administrator