Aktualności

Wycieczka na lotnisko Obory k. Konstancina.

W dniu 10. maja grupa członków WKSL, Stowarzyszenia Lotników Polskich i Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP udała się w odwiedziny na prywatne lotnisko Obory k Konstancina-Jeziornej. Jest tam trawiasty pas startowy o długości 850 m do startów i lądowań samolotów i śmigłowców stacjonujących w firmie JB Investment, którego właścicielem jest Jan Borowski. Znajduje się tu również 2 hangary a większy z nich może pomieścić 40 samolotów Gen Aviation. Pan Borowski jest absolwentem MEiL Politechniki Warszawskiej i aktualnie jest największym w Polsce dystrybutorem lekkich samolotów i śmigłowców. W swej ofercie ma przeszło 20 typów samolotów szkolnych i dyspozycyjnych takich firm jak Piper, Diamond, Pilatus, Aviat, Guibal i innych. Dotychczas od 1994 r sprzedał ok. 120 egzemplarzy dla użytkowników prywatnych jak tez dla Oficerskiej Szkoły Sił Powietrznych czy Politechniki Rzeszowskiej.

Prowadzi autoryzowany serwis dla sprzedawanego sprzętu i posiada stosowne certyfikaty ULC jak tez kwalifikowany personel obsługowy i handlowy.

Ponadto jest założycielem Fundacji Zabytków Polskiego Nieba i zajmuje się rekonstrukcją zabytkowych samolotów. Posiada latającego Biesa, na którym sam lata na różne pokazy lotnicze. W trakcie rekonstrukcji jest samolot Jak 11, przedwojenny motoszybowiec Bąk.

W kolejności do usprawnienia czeka rolniczy PZL-106 Kruk BR. Mogliśmy się szczegółowo zapoznać z procesem rekonstrukcji i pieczołowitej odbudowy poszczególnych zespołów i detali.

 

W hangarze stacjonują też historyczne samoloty używane do szkolenia i treningu podczas wojny i po jej zakończeniu również przez polskie siły zbrojne na zachodzie, których właścicielem i pilotem jest pan Jacek Mainka. Jest on również absolwentem MEiL ale jego pasją jest latanie. Po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji aktualnie jest pilotem komunikacyjnym, ale interesuje się też latającymi zabytkami. Pokazał nam i objaśniał szczegóły takich samoloty jak Tiger Moth, dwupłatowy szkolny samolot angielski używany od początku II wojny światowej, DHC-1 Chipmunk który powstał w Kanadzie w 1946 r a konstruktorem jego był Wsiewołod Jakimiuk konstruktor w PZL Okęcie takich samolotów jak P-24 czy Jastrząb. Kolejnym samolotem jest Auster MK-IV, który używany był w wojskach lądowych do współpracy z artylerią między innymi z armią gen Andersa we Włoszech czy z dywizją gen Maczka w Belgii i Holandii.

I największy z tej kolekcji to North American T-5 Harward do szkolenia zaawansowanego.

Pan Mainka podczas pobytów w Anglii wylaszował się też na samolocie Spitfire i ma nadzieja na pokazanie go osobiście w Polsce.

Panowie Borowski i Mainka są przykładem ludzi z pasją, którzy realizuję z sukcesem swoje lotnicze marzenia.

 

Podczas przejazdu na lotnisko kierownik wycieczki kol Karst przekazał kilka informacji turystycznych. Między innymi o Oborach, które od XV w były siedzibą Oborskich -właścicieli dóbr na południe od rzeki Jeziorki. Mieli tu okazały dwór, przebudowany w stylu barokowym w XVII w przez Wielowiejskich - kolejnych właścicieli. W tym czasie utrzymywali oni ścisłe kontakty z królem Sobieskim, a żoną jego była siostra królowej Marysieńki. W końcu XVIII w właścicielami dóbr zostali Potuliccy. Dokonali kolejnego remontu i rozbudowy dworu. Byli właścicielami do 1944 r. Po wojnie w dworze miał siedzibę Dom Pracy Twórczej Literatów Polskich. Dwór otoczony był sporym parkiem z altanami. W 2015 r dwór z parkiem wrócił do spadkobierców Potulickich i jest niedostępny dla gości. 

 

Podobnie miejscowość Jeziorna, która leżała przy brodzie na rzece Jeziornej. ma początki w XII w. Istniał tu młyn a potem od początku XVIII papiernia, w której wyrabiano papier, na którym zapisano konstytucję 3 maja. Później od 1830 r drukowano papiery wartościowe Banku Polskiego. Papiernia została wyposażona w nowoczesne maszyny i rozrosło się w duże osiedle przemysłowe. Połowę ludności stanowili Żydzi posiadający bożnicę i mykwę. Po 1945 r była tu jedna z głównych fabryk papierniczych PRL. Po sprywatyzowaniu i pożarze w budynkach papierni w 2002 r powstała galeria handlowa. 

Na południe od Jeziornej w otoczeniu lasów ok. 1897 r. powstaje osiedle domów i willi letniskowych, gdzie zaczynają się osiedlać bogaci mieszkańcy Warszawy-artyści i politycy. Od imienia właścicielki terenów hrabiny Konstancji z Potulickich teren ten otrzymuje nazwę Konstancin. Domy budują sławni ówcześni architekci.  Z Warszawa łączy ją wygodna kolej wąskotorowa i szosa Królewska. Również po II wojnie zachowany został charakter osiedla dla elit politycznych, wojskowych, artystycznych i gospodarczych. Powstaje Centrum Rehabilitacji oraz uzdrowisko w oparciu o złoża solanki.

 

W 1969 r połączono Jeziorne Konstancin i Skolimów w jedno miasto Konstancin-Jeziorną.

 

Zmarł Jerzy Jędrzejewski

  

 

 

 

12 maja 2018 r.

w wieku 87 lat zmarł w Warszawie

nasz drogi Kolega,

 

Ś P

Jerzy Jędrzejewski

 

mgr inż., absolwent Politechniki Warszawskiej,

wybitny pilot doświadczalny

o ogromnym 40-letnim doświadczeniu i autorytecie międzynarodowym,

czołowy krajowy specjalista badań w locie samolotów lekkich,

, wieloletni kierownik Oddziału Prób w locie wytwórni PZL Okęcie,

ekspert badań wypadków lotniczych,

współzałożyciel Klubu Pilotów Doświadczalnych,

autor zbioru biografii polskich pilotów doświadczalnych

i podręcznika prób w locie samolotów lekkich.

 

Dla naszego Klubu,

 którego Zmarły był wieloletnim członkiem zarządu,

jest to ciężka, bolesna strata.

 

 Pożegnamy przyjaciela Mszą św.

która będzie odprawiona w piątek 18 maja o godz. 10.30

w Kościele Rzymskokatolickim Pw. NMP Matki Kościoła w Warszawie

  na rogu ul. Domaniewskiej i Al.  Niepodległości,

po której nastąpi pogrzeb na warszawskim Cmentarzu Południowym.

 

 

Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa

 

 

 

 

 

PRZYPOMINAMY

Informujemy, że planowana wycieczka na prywatne lotnisko Obory k. Konstancina odbędzie się w dniu 10 maja (czwartek). Wyjazd o godz. 10:00 z ul Miecznikowa. Czas trwania ok 5 godzin.

Ewentualni dodatkowi zainteresowani mogą kontaktować się z Lesławem Karstem tel. 601284304.

Zapraszamy również w dniu 3 maja o godz. 10:00 pod głaz WKSL na Polu Mokotowskim.

Przypominamy ponadto, że w dniu 8 maja o godz. 16:00 odbędzie się zebranie ogólne Klubu w Instytucie Lotnictwa na al. Krakowskiej 110/114. Pan Marcin Szamborski przedstawi relację z lotu dookoła świata, na śmigłowcu który odbył w 2017 r.

Informujemy również, że w dniu 9 maja o godz. 11:00 (czas ulega zmianie z 12 na 11 godzinę, proszę powiadomić innych) odbędzie się spotkanie w Lesie Kabackim dla uczczenia katastrofy samolotu Ił-62. Jak co roku bywa też tam nasz poczet sztandarowy.

Natomiast o godz. 19:00 w Katedrze na Starym Mieście odbędzie się uroczysta Msza za tych co zginęli w tej katastrofie 9 maja 1980 r. Będą poczty sztandarowe.  

Kolejne zebranie ogólne planowane jest w dniu 5 czerwca o godz. 16:00 w klubie Aviator w 1 Bazie. Zaprezentowany będzie film i relacja z kontraktu zwalczania szarańczy w Mali.

 

Zarząd

 

 

Ryszard Witkowski medal FAI

Złoty Medal Wiropłarowy FAI dla Polaka

Na swoim dorocznym posiedzeniu, odbytym w marcu 2017 w szwajcarskiej Lozannie,  Komisja Wiropłatowa Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI (Fédération Aéronautique Internationale) postanowiła  przyznać   Złoty Medal Wiropłatowy  2017  Polakowi Ryszardowi Witkowskiemu.  W głosowaniu pokonał on Anglika Jaremy’ego Jamesa.  Dotychczas wyróżnienie to otrzymało 14 osób: pięciu Niemców, pięciu Rosjan, dwu Amerykanów, Anglik i Szwajcar.

Gold Rotorcraft Medal jest przez FAI przyznawany w uznaniu wkładu wniesionego przez kandydata do wyróżnienia w rozwój i popularyzację wiropłatów, w szczególności w sporcie. Ryszard Witkowski był wieloletnim (od 1971 do 1992 r.) polskim delegatem do wiropłatowej komisji FAI  (CIG - Commission Internationale de Giraviation), uczestnikiem, jako członek Międzynarodowego Jury,  pierwszych (w 1971 r. w Niemczech),  trzecich (w 1978 r. w b. ZSRR) i czwartych (w 1981 r. w Polsce) Śmigłowcowych Mistrzostw Świata – tych ostatnich był współorganizatorem.  Podczas 15. ŚMŚ w Zielonej Górze w 2015 roku był gościem honorowym.  Spotkał tam wielu starych znajomych ze świata.

W kraju Ryszard Witkowski, wieloletni członek Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa, jest weteranem lotnictwa śmigłowcowego, kwalifikacje do pilotowania helikopterów uzyskał w 1956 roku jako jeden z pierwszych 5 Polaków. Przez 35 lat był śmigłowcowym pilotem doświadczalnym w Instytucie Lotnictwa.  Jest autorem kilku książek, m. in. podręcznika „Budowa i pilotaż śmigłowców”,  albumu historycznego „Dzieje śmigłowca”,   zbioru wspomnień „Sześć Stopni Swobody”  (ostatnie wydanie 2016)  i  publikacji angielskojęzycznych „Rotorcraft of the Third Reich” i „Allied Rotorcraft of the WW2 Period”.  Ma za sobą również tłumaczenia z obcych języków biografii wybitnych lotników, Jana Zumbacha, Francisa Gabresky’ego i Erno Luukkanena, jak również kilkaset artykułów, głównie o śmigłowcach.  W czasie wojny żołnierz NOW i AK. Przez Instytut Pamięci Yad Vashem w Jerozolimie wyróżniony tytułem i medalem „Sprawiedliwego wśród narodów świata”, w kraju odznaczony Krzyżem Komandorskim Polonia Restituta.

Wręczanie Złotych Medali FAI przedstawicielom różnych lotniczych dyscyplin odbywa się tradycyjnie, z wielką pompą, w pierwszym dniu dorocznych Generalnych Konferencji FAI. Ostatnia 111. Konferencja Generalna miała miejsce w dniach 25-27 października 2017 r. w szwajcarskiej  Lozannie, medal dla Polaka odebrał na niej Prezes Aeroklubu Polskiego Włodzimierz Skalik. W rękach laureata Gold Rotorcraft Award znalazł się dopiero w marcu 2018 roku na Kongresie AP w Warszawie, równo rok po przyznaniu. 

 

Wiersze Kapitana Tomasza Smolicza

14. marca 1980 r. piloci PLL LOT kapitan PAWEŁ LIPOWCZAN i II pilot TADEUSZ ŁOCHOWSKI heroicznym wysiłkiem uratowali

wiele istnień ludzkich na ziemi. Tego dnia powracający z Nowego Jorku samolot IŁ-62 „Mikołaj Kopernik”, w wyniku gwałtownej awarii silników, niemal całkowicie, utracił sterowność.

 

W obliczu nieuniknionej katastrofy bohaterscy piloci, w ostatnich sekundach lotu, skierowali samolot do fosy XIX – wiecznego Fortu VI Okęcie omijając Schronisko dla Nieletnich. 

 

 

MADONNA LORETAŃSKA 

 

Loretańska Panno Święta, 

Tyś Patronką nas lotników.

Usłysz prośby które płyną z naszych lotów

Chroń pilotów i podniebnych podróżników: 

 

Przed przyrody żywiołami... Ave Maria, proś wraz z nami

Burz i wichrów porywami... Ave Maria, proś wraz z nami 

Mgieł i lodu zamieciami... Ave Maria, proś wraz z nami

 

Technicznymi awariami... Ave Maria, proś wraz z nami

 

Podłych ludzi zamachami... Ave Maria, proś wraz z nami

  

Ale także my Madonno Cię błagamy,
bo też chronić potrafimy nasze loty,
Strzeż nas zawsze przed samymi nami
Przed błędami, które także popełniamy.

 

 

MODLITWA

 

Zaufaliśmy ułomnej technice,
Planując loty światowych rozmiarów.
Dziś - pamiętają nas kwiaty i znicze,
Nas - pokolenie tragicznych Ikarów.

 

Boże, co rządzisz wszechświatem przez wieki,
Ty pozwoliłeś nam latać po niebie…
A kiedy nagle wzywasz nas do Siebie,

Dla żywych – prośmy łaski Twej opieki.

  

My - zagubieni w locie „KOPERNIKA” 

Stajemy teraz przed Obliczem Pana.
Prosimy Łaski nie tylko dla siebie, 

Dla pasażerów i… tego lotnika,
Co chronić będzie życie
Tych – na ziemi

 

Tak jak ... ZAŁOGA PAWŁA LIPOWCZANA.

 

                                                                       Moim Przyjaciołom - w hołdzie:

 

Kapitan pilot Tomasz Smolicz.

 

PODZIĘKOWANIE

Na pocztę WKSL przyszło Podziękowanie od Małżonki naszego zmarłego członka Jerzego Woszczyńskiego (leg. Nr. 651) Zamieszczam w całości:

 

Serdecznie dziękuje za udział w Ostatnim Pożegnaniu mojego męża, Jerzego Woszczyńskiego. Uczestnictwo w działaniach Klubu było dla mojego męża czymś niezwykle istotnym, tym bardziej byłby szczęśliwy, że pożegnali Go klubowi przyjaciele. Na zakończenie pogrzebu, nad cmentarzem przeleciał klucz żurawi, które są symbolem LOT-u.

 

Z wyrazami wdzięczności Ewa Woszczyńska