Aktualności

Kalendarz działań WKSL w czerwcu 2018 r

 

WKSL działania w czerwcu 2018 r

 

5.06.- wtorek, godz. 16:00 Klub Aviator zebranie ogólne. Prezentowany 

 

będzie film i informacja o zwalczaniu szarańczy w Mali (Afryka)

 

19.06. wtorek godz. 10:00 Cmentarz Powązkowski wojskowy.

 

Złożenie kwiatów na grobie Stanisława Latwisa.

 

29. 06. do 1.07. (piątek -niedziela) 3 dniowa -wycieczka autokarowa do Świdwina na święto Bazy i pokazy lotnicze...

 

W programie; między innymi: - zwiedzania Kruszwicy nad Gopłem, noclegi w Połczynie Zdroju, udział w pokazach w Świdwinie, wizyta w Kołobrzegu, lotnisko w Pile, muzeum Powstania Wielkopolskiego w Lusowie, pałac w Kórniku koło Poznania.

 

Planowany koszt ok 250 zł /os.

 

Zgłoszenie do Lesława Karsta, do 15 czerwca. Tel. 601284304.

 

Ponadto informujemy, o najbliższych pokazach lotniczych:

 

9-10 czerwiec Świdnik Air Festiwal. Bogaty program. Podobno na legitymację Klubu Seniorów wstęp wolny z osobą towarzyszącą.

 

9-10 czerwca Arena Ursynów Festiwal modelarski

 

16-17 Czerwiec.  Sobienie Królewskie.  Pokazy Lotnicze - jako kontynuacja Góraszki.

 

25-26 czerwiec Kraków Piknik lotniczy w Muzeum Lotnictwa

 

4-5 sierpień Giżycko Mazury Air Show.

 

 

 

Wszystkie pokazy lotnicze w Polsce w 2018 roku (zebrane dla sympatyków)

 

1.05.2018 - Pokazy lotnicze 2018 - Krosno

 

3.05.2018 - Air Show 2018 - Margonin

 

12.05.2018 - Lotnicza Majówka 2018 - Iława

 

18.05.2018 - Święto 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego - Powidz

 

19.05.2018 - 56. Bazy Lotniczej - Inowrocław

 

19-20.05.2018 - Poznań Air Show 2018 - Poznań-Ławica

 

17-22.05.2018 - NATO Tiger Meet - Poznań Krzesiny

 

26.05.2018 - Dni otwarte 23.Baza Lotnictwa Taktycznego - Janów

 

2-3.06.2018 - Festyn Lotniczy w Przylepie - Przylep

 

9.06.2018 - Dni otwarte 22.Baza Lotnictwa Taktycznego - Malbork

 

9-10.06.2018 - Świdnik Air Show 2018 - Świdnik

 

9-10.06.2018 - Dni Aeroklubu ROW - Gotartowice

 

16.06.2018 - Śląski Air Show 2018 - Katowice - Muchowiec

 

16.06.2018 - Sky Show Sobiene - Sobienie Królewskie

 

16-17.06.2018 - Święto 49. Bazy Lotniczej - Pruszcz Gdański

 

30.06.2018 - FLY FEST 2018 - Piotrków Trybunalski

 

30.06.2018 - Dni otwarte 21.Baza Lotnictwa Taktycznego - Świdwin

 

7-8. 07.2018 - X Nowotarski Piknik Lotniczy - Nowy Targ

 

28.07.2018 - Podkarpackie Pokazy Lotnicze - Mielec

 

4-5. 08.2018 - Mazury Air Show 2018 - Giżycko

 

17.08.2018 - 28 Piknik Lotniczy w Trzebiczu Nowym - Trzebicz Nowy

 

17-19.08.2018 - Gdynia Aerobaltic 2018 - Gdynia

 

25-26.08.2018 - Air Show 2018 Radom - Radom

 

09.09.2018 - Air Show Grudziądz 2018 - Grudziądz

 

Kino LUNA zaprasza Seanse dla seniora

Szanowni Państwo,

W związku z małą przerwą w naszych cotygodniowych Seansach dla Seniorów wynikającą z festiwalu Millennium Docs Against Gravity, w przyszłym tygodniu przygotowaliśmy dla Państwa aż trzy specjalne pokazy!

 

 

  • Wtorek (22 maja), godz. 13:00 – PRAWDZIWA HISTORIA – thriller psychologiczny w reżyserii Romana Polańskiego
  • Środa (23 maja), godz. 13:30 – BÓG NIE UMARŁ: ŚWIATŁO W CIEMNOŚCI – kolejna część popularnej na całym świecie historii „Bóg nie umarł” i „Bóg nie umarł 2”
  • Czwartek (24 maja), godz. 13:00 – TULLY – wzruszająca i zabawna historia o tym, jak to jest być mamą, z Charlize Theron w roli głównej

 

 

Na wszystkie seanse obowiązują bilety w cenie 10 zł oraz zniżka na naszą kawę w bufecie.

Wspomnienie o Jerzym Jędrzejewskim

Jerzy Jędrzejewski - Urodził się 11 kwietnia 1931 r. w Kruszwicy. W 1936 r. rodzice przenieśli się do Inowrocławia, w którym w 1937 r. zaczął uczęszczać do szkoły powszechnej. Nie bez znaczenia dla przyszłych losów było zamieszkanie w pobliżu lotniska. Podczas okupacji został wysiedlony z rodziną do Generalnego Gubernatorstwa. Po wojnie wrócił do Inowrocławia i rozpoczął naukę w gimnazjum.

W 1947 r., zaraz po ukończeniu 16 lat, rozpoczął szkolenie szybowcowe do kategorii A i B. Dalsze szkolenie odbywał w Tęgoborzu i Jeżowie. Latem 1950 r. uzyskał Srebrną Odznakę Szybowcową Nr 356. Jesienią tegoż roku odbył podstawowe szkolenie samolotowe w Centrum Wyszkolenia Lotniczego we Wrocławiu. Kiedy w 1951 r. zdał maturę miał już za sobą egzamin na instruktora szybowcowego i był czynnym pilotem samolotowym.

W latach 1951–1957 studia na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej łączył z uprawianiem szybownictwa (Złota Odznaka Szybowcowa Nr 166), spadochroniarstwa i sportu samolotowego oraz uzupełniał uzyskaniem licencji samolotowego pilota zawodowego i działalnością instruktorską.

Na wiosnę 1957 r. ukończył studia z dyplomem mgr. inż. lotnictwa ze specjalnością budowa płatowców.

W latach 1957–1962 pracował w zespole konstrukcyjnym wówczas docenta mgr inż. Tadeusza Sołtyka, początkowo w Instytucie Lotnictwa (do końca listopada 1957 r.) a następnie przeniesiony został z całym zespołem do Ośrodka Konstrukcji Lotniczych (OKL) przy WSK Warszawa-Okęcie.

W tym czasie w nowoutworzonym OKL powstawało jednocześnie sześć konstrukcji samolotów, z których cztery weszły do produkcji seryjnej. Były to: wielozadaniowy PZL-101 Gawron, szkolno-sportowy PZL-102 Kos, pierwszy polski 4-silnikowy samolot pasażerski MD-12, pierwszy polski odrzutowy samolot szkolny TS-11 Iskra i wielozadaniowy samolot aeroklubowy PZL-104 Wilga. Obok samolotów powstawał śmigłowiec BŻ-4 Żuk.

Głównym przedmiotem działania Jerzego Jędrzejewskiego w zespole konstrukcyjnym docenta mgr inż. Tadeusza Sołtyka był udział w powstawaniu samolotu TS-11 Iskra. Kolejnym tematem pracy w biurze konstrukcyjnym był udział w projekcie naddźwiękowego samolotu odrzutowego TS-16 Grot.

Jesienią 1959 r. ukończył kurs pilotów doświadczalnych zorganizowany przez DLC i w roku następnym uzyskał uprawnienia samolotowego pilota doświadczalnego. Odtąd pracując w biurze konstrukcyjnym uczestniczył już w wykonywaniu niektórych lotów próbnych.

Na wiosnę 1962 r. otrzymał zadanie zorganizowania i pracę na stanowisku Kierownika Oddziału Prób w Locie Wytwórni PZL-Warszawa-Okęcie z jednoczesnym wykonywaniem obowiązków pilota doświadczalnego, a od 1969 r. Szefa Pilotów Doświadczalnych.

Oblatany został już w kwietniu 1957 r. prototyp wersji rolniczej samolotu PZL-101 Gawron, który wszedł do produkcji seryjnej i stał się podstawą rozwijającej się działalności usług agrolotniczych, ale nie tylko bo wykorzystywany był długo jako samolot wielozadaniowy w aeroklubach oraz jako samolot sanitarny. Samoloty PZL-101 należały do pierwszych sprzedawanych po wojnie przez wytwornię za granicę.

Oblatany w maju 1958 r. prototyp samolotu PZL-102 Kos po pewnych modyfikacjach został również wyprodukowany w niewielkiej serii, z której większość została sprzedana za granicę.

Program oblatanego w lutym 1958 r. śmigłowca BŻ-4 Żuk nie doczekał się wejścia do produkcji seryjnej w znacznej mierze w wyniku zawarcia kontraktu na budowę licencyjnej produkcji śmigłowca Mi-1.

Program oblatanego w lipcu 1959 r. pierwowzoru pierwszego polskiego samolotu czterosilnikowego typu MD-12 załamał się praktycznie po katastrofie jednego z trzech prototypów we wrześniu 1963 r.

Najsprawniej przebiegły próby pierwszego polskiego samolotu z napędem odrzutowym typu TS-11 Iskra, który po oblataniu pierwszego prototypu 5 lutego 1960 r. stosunkowo prędko trafił do seryjnej produkcji w Mielcu.

Najpóźniej oblatany został prototyp samolotu wielozadaniowego PZL-104 Wilga, bo dopiero w kwietniu 1962 r. Program tego samolotu doczekał się wielu wersji rozwojowych i stał się przedmiotem produkcji seryjnej wytwórni przez wiele lat dochodząc do liczby 1000 zbudowanych egzemplarzy. Z tym samolotem najdłużej związana była działalność Jerzego Jędrzejewskiego, bo praktycznie aż do zakończenia jego pracy na Okęciu.

W latach 1964–1965 pracował w Instytucie Rozwoju Przemysłu Lotniczego w Bandungu w Indonezji przygotowując personel miejscowy do podjęcia produkcji Wilgi. Wielokrotnie uczestniczył w akcjach agrolotniczych w Afryce, podczas których przeprowadzał próby nowego sprzętu w warunkach klimatu tropikalnego. W 1979 r. uczestniczył w pierwszych próbach w locie Wilgi 35H na pływakach w Vancouver w Kanadzie. W 1992 r. przeprowadzał w USA próby w locie Wilgi 80-550.

17 kwietnia 1973 r. J. Jędrzejewski wykonał pierwszy lot na prototypie samolotu rolniczego nowej generacji PZL-106 Kruk. Samolot ten doczekał się wielu wersji rozwojowych. Jedną z nich stał się pierwszy samolot polskiej konstrukcji z silnikiem turbośmigłowym PZL-106AT oblatany przez J. Jędrzejewskiego 22 czerwca 1981 r.

Inną ciekawą produkcją wytwórni był samolot turystyczny PZL-110 Koliber, którego pierwszy egzemplarz oblatany został przez J. Jędrzejewskiego 18 kwietnia 1978 r.

W 1984 r. rozpoczął się program nowego samolotu szkolnego dla wojsk lotniczych pod nazwa PZL-130 Orlik, który doczekał się również wersji turbośmigłowej i był wielkim krokiem do przodu w dziedzinie wykorzystania nowoczesnej awioniki i dobrze służy szkoleniu pilotów wojskowych.

W międzyczasie na Okęciu zapoczątkowany został program samolotu PZL-105 Flaming, którego pierwszy egzemplarz oblatany został przez J. Jędrzejewskiego 19 grudnia 1989 r. Samolot ten nie doczekał się jednak wejścia do produkcji seryjnej.

Demonstrował polski sprzęt na wszystkich kontynentach (poza Antarktydą) w tym na „prestiżowych” pokazach w Farnborough, Paryżu i Hanowerze oraz na wielkich pokazach pod Sydney z okazji 200-lecia Australii.

Na swoim stanowisku w wytwórni pracował przez 29 lat tj. do 1991 r. W latach 1991–1997 pracował nadal (na niepełny etat) w charakterze pilota doświadczalnego i inżyniera prób w locie.

Łącznie jako dowódca samolotu latał na 58 typach samolotów jedno i wielosilnikowych produkcji amerykańskiej, brytyjskiej, czeskiej, francuskiej, japońskiej, niemieckiej, polskiej, radzieckiej, tureckiej i węgierskiej. Jako pilot doświadczalny wykonał wiele oblotów egzemplarzy prototypowych.

W jego karierze lotniczej nie brakowało licznych stresujących sytuacji nie miał jednak praktycznie żadnego poważnego wypadku, aczkolwiek raz otarł się o katastrofę. We wrześniu 1963 r. uczestniczył w próbach prototypu pierwszego polskiego czterosilnikowego samolotu MD-12 o znakach SP-PAL. Ostatni lot doświadczalny na tym samolocie wykonał jako II pilot z pilotem doświadczalnym Mieczysławem Miłoszem w dniu 13 września 1963 r. Na drugi dzień wyjechał z żoną na pierwsze wczasy po ślubie do Zakopanego. W następnym locie, który ze względów pogodowych doszedł do skutku 17 września 1963 r. zastąpił go kolega, pil. Aleksander Wąsowicz. Niestety ten lot zakończył się śmiercią całej pięcioosobowej załogi.

W latach 1964–1991 był członkiem Okręgowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. a w latach 1991–2002 był członkiem Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

Od 1993 r. pracował w Zespole Certyfikacji IKCSP-GILC a następnie ULC w charakterze pilota doświadczalnego i Starszego Specjalisty prób w locie. Reprezentował polski nadzór lotniczy w dwóch komisjach specjalistycznych Joint Aviation Authorities (JAA).

W 1990 r. należał do grupy członków założycieli Klubu Pilotów Doświadczalnych przy Oddziale Warszawskim SIMP i przez 19 lat był sekretarzem zarządu tego klubu. Następnie był członkiem zarządu Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa.

 

Zmarł 12 maja 2018 r. Zostanie pochowany na cmentarzu Południowym w Warszawie.

 

 

Wycieczka na lotnisko Obory k. Konstancina.

W dniu 10. maja grupa członków WKSL, Stowarzyszenia Lotników Polskich i Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP udała się w odwiedziny na prywatne lotnisko Obory k Konstancina-Jeziornej. Jest tam trawiasty pas startowy o długości 850 m do startów i lądowań samolotów i śmigłowców stacjonujących w firmie JB Investment, którego właścicielem jest Jan Borowski. Znajduje się tu również 2 hangary a większy z nich może pomieścić 40 samolotów Gen Aviation. Pan Borowski jest absolwentem MEiL Politechniki Warszawskiej i aktualnie jest największym w Polsce dystrybutorem lekkich samolotów i śmigłowców. W swej ofercie ma przeszło 20 typów samolotów szkolnych i dyspozycyjnych takich firm jak Piper, Diamond, Pilatus, Aviat, Guibal i innych. Dotychczas od 1994 r sprzedał ok. 120 egzemplarzy dla użytkowników prywatnych jak tez dla Oficerskiej Szkoły Sił Powietrznych czy Politechniki Rzeszowskiej.

Prowadzi autoryzowany serwis dla sprzedawanego sprzętu i posiada stosowne certyfikaty ULC jak tez kwalifikowany personel obsługowy i handlowy.

Ponadto jest założycielem Fundacji Zabytków Polskiego Nieba i zajmuje się rekonstrukcją zabytkowych samolotów. Posiada latającego Biesa, na którym sam lata na różne pokazy lotnicze. W trakcie rekonstrukcji jest samolot Jak 11, przedwojenny motoszybowiec Bąk.

W kolejności do usprawnienia czeka rolniczy PZL-106 Kruk BR. Mogliśmy się szczegółowo zapoznać z procesem rekonstrukcji i pieczołowitej odbudowy poszczególnych zespołów i detali.

 

W hangarze stacjonują też historyczne samoloty używane do szkolenia i treningu podczas wojny i po jej zakończeniu również przez polskie siły zbrojne na zachodzie, których właścicielem i pilotem jest pan Jacek Mainka. Jest on również absolwentem MEiL ale jego pasją jest latanie. Po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji aktualnie jest pilotem komunikacyjnym, ale interesuje się też latającymi zabytkami. Pokazał nam i objaśniał szczegóły takich samoloty jak Tiger Moth, dwupłatowy szkolny samolot angielski używany od początku II wojny światowej, DHC-1 Chipmunk który powstał w Kanadzie w 1946 r a konstruktorem jego był Wsiewołod Jakimiuk konstruktor w PZL Okęcie takich samolotów jak P-24 czy Jastrząb. Kolejnym samolotem jest Auster MK-IV, który używany był w wojskach lądowych do współpracy z artylerią między innymi z armią gen Andersa we Włoszech czy z dywizją gen Maczka w Belgii i Holandii.

I największy z tej kolekcji to North American T-5 Harward do szkolenia zaawansowanego.

Pan Mainka podczas pobytów w Anglii wylaszował się też na samolocie Spitfire i ma nadzieja na pokazanie go osobiście w Polsce.

Panowie Borowski i Mainka są przykładem ludzi z pasją, którzy realizuję z sukcesem swoje lotnicze marzenia.

 

Podczas przejazdu na lotnisko kierownik wycieczki kol Karst przekazał kilka informacji turystycznych. Między innymi o Oborach, które od XV w były siedzibą Oborskich -właścicieli dóbr na południe od rzeki Jeziorki. Mieli tu okazały dwór, przebudowany w stylu barokowym w XVII w przez Wielowiejskich - kolejnych właścicieli. W tym czasie utrzymywali oni ścisłe kontakty z królem Sobieskim, a żoną jego była siostra królowej Marysieńki. W końcu XVIII w właścicielami dóbr zostali Potuliccy. Dokonali kolejnego remontu i rozbudowy dworu. Byli właścicielami do 1944 r. Po wojnie w dworze miał siedzibę Dom Pracy Twórczej Literatów Polskich. Dwór otoczony był sporym parkiem z altanami. W 2015 r dwór z parkiem wrócił do spadkobierców Potulickich i jest niedostępny dla gości. 

 

Podobnie miejscowość Jeziorna, która leżała przy brodzie na rzece Jeziornej. ma początki w XII w. Istniał tu młyn a potem od początku XVIII papiernia, w której wyrabiano papier, na którym zapisano konstytucję 3 maja. Później od 1830 r drukowano papiery wartościowe Banku Polskiego. Papiernia została wyposażona w nowoczesne maszyny i rozrosło się w duże osiedle przemysłowe. Połowę ludności stanowili Żydzi posiadający bożnicę i mykwę. Po 1945 r była tu jedna z głównych fabryk papierniczych PRL. Po sprywatyzowaniu i pożarze w budynkach papierni w 2002 r powstała galeria handlowa. 

Na południe od Jeziornej w otoczeniu lasów ok. 1897 r. powstaje osiedle domów i willi letniskowych, gdzie zaczynają się osiedlać bogaci mieszkańcy Warszawy-artyści i politycy. Od imienia właścicielki terenów hrabiny Konstancji z Potulickich teren ten otrzymuje nazwę Konstancin. Domy budują sławni ówcześni architekci.  Z Warszawa łączy ją wygodna kolej wąskotorowa i szosa Królewska. Również po II wojnie zachowany został charakter osiedla dla elit politycznych, wojskowych, artystycznych i gospodarczych. Powstaje Centrum Rehabilitacji oraz uzdrowisko w oparciu o złoża solanki.

 

W 1969 r połączono Jeziorne Konstancin i Skolimów w jedno miasto Konstancin-Jeziorną.

 

Zmarł Jerzy Jędrzejewski

  

 

 

 

12 maja 2018 r.

w wieku 87 lat zmarł w Warszawie

nasz drogi Kolega,

 

Ś P

Jerzy Jędrzejewski

 

mgr inż., absolwent Politechniki Warszawskiej,

wybitny pilot doświadczalny

o ogromnym 40-letnim doświadczeniu i autorytecie międzynarodowym,

czołowy krajowy specjalista badań w locie samolotów lekkich,

, wieloletni kierownik Oddziału Prób w locie wytwórni PZL Okęcie,

ekspert badań wypadków lotniczych,

współzałożyciel Klubu Pilotów Doświadczalnych,

autor zbioru biografii polskich pilotów doświadczalnych

i podręcznika prób w locie samolotów lekkich.

 

Dla naszego Klubu,

 którego Zmarły był wieloletnim członkiem zarządu,

jest to ciężka, bolesna strata.

 

 Pożegnamy przyjaciela Mszą św.

która będzie odprawiona w piątek 18 maja o godz. 10.30

w Kościele Rzymskokatolickim Pw. NMP Matki Kościoła w Warszawie

  na rogu ul. Domaniewskiej i Al.  Niepodległości,

po której nastąpi pogrzeb na warszawskim Cmentarzu Południowym.

 

 

Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa

 

 

 

 

 

PRZYPOMINAMY

Informujemy, że planowana wycieczka na prywatne lotnisko Obory k. Konstancina odbędzie się w dniu 10 maja (czwartek). Wyjazd o godz. 10:00 z ul Miecznikowa. Czas trwania ok 5 godzin.

Ewentualni dodatkowi zainteresowani mogą kontaktować się z Lesławem Karstem tel. 601284304.

Zapraszamy również w dniu 3 maja o godz. 10:00 pod głaz WKSL na Polu Mokotowskim.

Przypominamy ponadto, że w dniu 8 maja o godz. 16:00 odbędzie się zebranie ogólne Klubu w Instytucie Lotnictwa na al. Krakowskiej 110/114. Pan Marcin Szamborski przedstawi relację z lotu dookoła świata, na śmigłowcu który odbył w 2017 r.

Informujemy również, że w dniu 9 maja o godz. 11:00 (czas ulega zmianie z 12 na 11 godzinę, proszę powiadomić innych) odbędzie się spotkanie w Lesie Kabackim dla uczczenia katastrofy samolotu Ił-62. Jak co roku bywa też tam nasz poczet sztandarowy.

Natomiast o godz. 19:00 w Katedrze na Starym Mieście odbędzie się uroczysta Msza za tych co zginęli w tej katastrofie 9 maja 1980 r. Będą poczty sztandarowe.  

Kolejne zebranie ogólne planowane jest w dniu 5 czerwca o godz. 16:00 w klubie Aviator w 1 Bazie. Zaprezentowany będzie film i relacja z kontraktu zwalczania szarańczy w Mali.

 

Zarząd