Aktualności

Zdanie bardzo doświadczonego pilota Jerzego Grzędzielskiego

 

Jerzy Grzędzielski

 http://thefad.pl/aktualnosci/ten-pilot-w-powietrzu-spedzil-ponad-25-tys-godzin-oto-jego-opinia-na-temat-katastrofy-smolenskiej/

 18 września 2016

 Ten pilot w powietrzu spędził ponad 25 tys. godzin. Oto jego opinia na temat katastrofy smoleńskiej

 Czy istnieje w tym temacie tzw. prawda obiektywna? Zwolennicy PiS wierzą Macierewiczowi i plują na wszystkie opinie, które nie pokrywają się z jego wizją katastrofy.

 Zwolennicy PO wyśmiewają komisję Macierewicza. Oczywiście jest jeszcze grupa tych wszystkich, którzy mają już serdecznie dosyć tematu tragedii, którą nas przytłaczają od lat.

 Ale jaka jest prawda? Kto musiałby przeprowadzić badania i wydać opinię żeby była dla wszystkich wiarygodna? Czy to w ogóle możliwe?

 Polityczny spór w sprawie wyjaśniania przyczyn katastrofy smoleńskiej, trwa już ponad 6  lat. Większość społeczeństwa jest znużona gdybaniem na ten temat. Każdy z nas chętnie poznałby prawdę -prawdę najprawdziwszą i obiektywną a nie jedynie

Czytaj więcej: Zdanie bardzo doświadczonego pilota Jerzego Grzędzielskiego

Ostatnie 20 sekund

 Tekst ukazał się w  POLITYKA nr 46 z 8.11-15.11.2016 r

 Prof. Bohdan Jancelewicz przez 50 lat badający wypadki lotnicze porządkuje naszą wiedzę i niewiedzę o katastrofie smoleńskiej. Emerytowany pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej, wieloletni wykładowca na Wydziale Mechanicznym i Energetyki Lotnictwa tej uczelni, specjalista konstrukcji lotniczych. Był członkiem najpierw Głównej, a potem Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych (PKBWL). Członek a wcześniej w zarządzie Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Legitymacja WKSL nr 777.

  GRZEGORZ RZECZKOWSKI: - I znowu słyszymy, że to nie był wypadek, tylko najpewniej zamach. Mówi o tym komisja MON powołana przez Antoniego Macierewicza. Dowodów na zamach lub sabotaż szukają też służby na czele z prokuraturą, która zarządziła ekshumację ciał ofiar.

BOHDAN JANCELEWICZ: - Zacznę od wyjaśnienia, dlaczego w ogóle zabrałem się za samodzielną analizę przyczyn wypadku smoleńskiego. Prawie 50 lat pracowałem w komisjach badających wypadki lotnicze, uczestniczyłem w badaniach kilkudziesięciu. Byłem członkiem komisji rządowej badającej wypadek samolotu Ił-62 Lotu, który w 1980 r. rozbił się, podchodząc do lądowania na Okęciu, oraz konsultantem ekspertów pracujących przy badaniu najbardziej tragicznej w skutkach w naszej historii katastrofy kolejnego Iła-62M z 1987 r. Dlatego niejako instynktownie postanowiłem zweryfikować zarówno protokoły MAK, jak i komisji Millera dotyczące katastrofy smoleńskiej.

 Analizowałem ten wypadek przede wszystkim w oparciu o zapisy rejestratorów pokładowych: FDR (parametrów lotu) i CVR (zapisu rozmów w kokpicie) oraz opisy topografii terenu na podejściu do pasa. Korzystałem także z podstawowych charakterystyk aerodynamicznych oraz opisów struktury płata nośnego Tu-154M, które to dane otrzymałem od służb technicznych Lotu. Dążyłem do odpowiedzi na pytanie: co tak naprawdę się stało? Szczególnie w ostatnich, krytycznych

Czytaj więcej: Ostatnie 20 sekund

Kalendarz działań WKSL w czerwcu 2018 r

 

WKSL działania w czerwcu 2018 r

5.06.- wtorek, godz. 16:00 Klub Aviator zebranie ogólne. Prezentowany  będzie film i informacja o zwalczaniu szarańczy w Mali (Afryka)

19.06. wtorek godz. 10:00 Cmentarz Powązkowski wojskowy. Złożenie kwiatów na grobie Stanisława Latwisa.

 

29. 06. do 1.07. (piątek -niedziela) 3 dniowa -wycieczka autokarowa do Świdwina na święto Bazy i pokazy lotnicze...

W programie; między innymi: - zwiedzania Kruszwicy nad Gopłem, noclegi w Połczynie Zdroju, udział w pokazach w Świdwinie, wizyta w Kołobrzegu, lotnisko w Pile, muzeum Powstania Wielkopolskiego w Lusowie, pałac w Kórniku koło Poznania.

Planowany koszt ok 250 zł /os.

Zgłoszenie do Lesława Karsta, do 15 czerwca. Tel. 601284304.

 

Ponadto informujemy, o najbliższych pokazach lotniczych:

9-10 czerwiec Świdnik Air Festiwal. Bogaty program. Podobno na legitymację Klubu Seniorów wstęp wolny z osobą towarzyszącą.

9-10 czerwca Arena Ursynów Festiwal modelarski

16-17 Czerwiec.  Sobienie Królewskie.  Pokazy Lotnicze - jako kontynuacja Góraszki.

25-26 czerwiec Kraków Piknik lotniczy w Muzeum Lotnictwa

4-5 sierpień Giżycko Mazury Air Show.

 

Wszystkie pokazy lotnicze w Polsce w 2018 roku (zebrane dla sympatyków)

1.05.2018 - Pokazy lotnicze 2018 - Krosno

3.05.2018 - Air Show 2018 - Margonin

12.05.2018 - Lotnicza Majówka 2018 - Iława

18.05.2018 - Święto 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego - Powidz

19.05.2018 - 56. Bazy Lotniczej - Inowrocław

19-20.05.2018 - Poznań Air Show 2018 - Poznań-Ławica

17-22.05.2018 - NATO Tiger Meet - Poznań Krzesiny

26.05.2018 - Dni otwarte 23.Baza Lotnictwa Taktycznego - Janów

2-3.06.2018 - Festyn Lotniczy w Przylepie - Przylep

9.06.2018 - Dni otwarte 22.Baza Lotnictwa Taktycznego - Malbork

9-10.06.2018 - Świdnik Air Show 2018 - Świdnik

9-10.06.2018 - Dni Aeroklubu ROW - Gotartowice

16.06.2018 - Śląski Air Show 2018 - Katowice - Muchowiec

16.06.2018 - Sky Show Sobiene - Sobienie Królewskie

16-17.06.2018 - Święto 49. Bazy Lotniczej - Pruszcz Gdański

30.06.2018 - FLY FEST 2018 - Piotrków Trybunalski

30.06.2018 - Dni otwarte 21.Baza Lotnictwa Taktycznego - Świdwin

7-8. 07.2018 - X Nowotarski Piknik Lotniczy - Nowy Targ

28.07.2018 - Podkarpackie Pokazy Lotnicze - Mielec

4-5. 08.2018 - Mazury Air Show 2018 - Giżycko

17.08.2018 - 28 Piknik Lotniczy w Trzebiczu Nowym - Trzebicz Nowy

17-19.08.2018 - Gdynia Aerobaltic 2018 - Gdynia

25-26.08.2018 - Air Show 2018 Radom - Radom

09.09.2018 - Air Show Grudziądz 2018 - Grudziądz

 

Kino LUNA zaprasza Seanse dla seniora

Szanowni Państwo,

W związku z małą przerwą w naszych cotygodniowych Seansach dla Seniorów wynikającą z festiwalu Millennium Docs Against Gravity, w przyszłym tygodniu przygotowaliśmy dla Państwa aż trzy specjalne pokazy! 

  • Wtorek (22 maja), godz. 13:00 – PRAWDZIWA HISTORIA – thriller psychologiczny w reżyserii Romana Polańskiego
  • Środa (23 maja), godz. 13:30 – BÓG NIE UMARŁ: ŚWIATŁO W CIEMNOŚCI – kolejna część popularnej na całym świecie historii „Bóg nie umarł” i „Bóg nie umarł 2”
  • Czwartek (24 maja), godz. 13:00 – TULLY – wzruszająca i zabawna historia o tym, jak to jest być mamą, z Charlize Theron w roli głównej

Na wszystkie seanse obowiązują bilety w cenie 10 zł oraz zniżka na naszą kawę w bufecie.

Wycieczka na lotnisko Obory k. Konstancina.

W dniu 10. maja grupa członków WKSL, Stowarzyszenia Lotników Polskich i Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP udała się w odwiedziny na prywatne lotnisko Obory k Konstancina-Jeziornej. Jest tam trawiasty pas startowy o długości 850 m do startów i lądowań samolotów i śmigłowców stacjonujących w firmie JB Investment, którego właścicielem jest Jan Borowski. Znajduje się tu również 2 hangary a większy z nich może pomieścić 40 samolotów Gen Aviation. Pan Borowski jest absolwentem MEiL Politechniki Warszawskiej i aktualnie jest największym w Polsce dystrybutorem lekkich samolotów i śmigłowców. W swej ofercie ma przeszło 20 typów samolotów szkolnych i dyspozycyjnych takich firm jak Piper, Diamond, Pilatus, Aviat, Guibal i innych. Dotychczas od 1994 r sprzedał ok. 120 egzemplarzy dla użytkowników prywatnych jak tez dla Oficerskiej Szkoły Sił Powietrznych czy Politechniki Rzeszowskiej.

Prowadzi autoryzowany serwis dla sprzedawanego sprzętu i posiada stosowne certyfikaty ULC jak tez kwalifikowany personel obsługowy i handlowy.

Ponadto jest założycielem Fundacji Zabytków Polskiego Nieba i zajmuje się rekonstrukcją zabytkowych samolotów. Posiada latającego Biesa, na którym sam lata na różne pokazy lotnicze. W trakcie rekonstrukcji jest samolot Jak 11, przedwojenny motoszybowiec Bąk.

W kolejności do usprawnienia czeka rolniczy PZL-106 Kruk BR. Mogliśmy się szczegółowo zapoznać z procesem rekonstrukcji i pieczołowitej odbudowy poszczególnych zespołów i detali.

 

W hangarze stacjonują też historyczne samoloty używane do szkolenia i treningu podczas wojny i po jej zakończeniu również przez polskie siły zbrojne na zachodzie, których właścicielem i pilotem jest pan Jacek Mainka. Jest on również absolwentem MEiL ale jego pasją jest latanie. Po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji aktualnie jest pilotem komunikacyjnym, ale interesuje się też latającymi zabytkami. Pokazał nam i objaśniał szczegóły takich samoloty jak Tiger Moth, dwupłatowy szkolny samolot angielski używany od początku II wojny światowej, DHC-1 Chipmunk który powstał w Kanadzie w 1946 r a konstruktorem jego był Wsiewołod Jakimiuk konstruktor w PZL Okęcie takich samolotów jak P-24 czy Jastrząb. Kolejnym samolotem jest Auster MK-IV, który używany był w wojskach lądowych do współpracy z artylerią między innymi z armią gen Andersa we Włoszech czy z dywizją gen Maczka w Belgii i Holandii.

I największy z tej kolekcji to North American T-5 Harward do szkolenia zaawansowanego.

Pan Mainka podczas pobytów w Anglii wylaszował się też na samolocie Spitfire i ma nadzieja na pokazanie go osobiście w Polsce.

Panowie Borowski i Mainka są przykładem ludzi z pasją, którzy realizuję z sukcesem swoje lotnicze marzenia.

 

Podczas przejazdu na lotnisko kierownik wycieczki kol Karst przekazał kilka informacji turystycznych. Między innymi o Oborach, które od XV w były siedzibą Oborskich -właścicieli dóbr na południe od rzeki Jeziorki. Mieli tu okazały dwór, przebudowany w stylu barokowym w XVII w przez Wielowiejskich - kolejnych właścicieli. W tym czasie utrzymywali oni ścisłe kontakty z królem Sobieskim, a żoną jego była siostra królowej Marysieńki. W końcu XVIII w właścicielami dóbr zostali Potuliccy. Dokonali kolejnego remontu i rozbudowy dworu. Byli właścicielami do 1944 r. Po wojnie w dworze miał siedzibę Dom Pracy Twórczej Literatów Polskich. Dwór otoczony był sporym parkiem z altanami. W 2015 r dwór z parkiem wrócił do spadkobierców Potulickich i jest niedostępny dla gości. 

 

Podobnie miejscowość Jeziorna, która leżała przy brodzie na rzece Jeziornej. ma początki w XII w. Istniał tu młyn a potem od początku XVIII papiernia, w której wyrabiano papier, na którym zapisano konstytucję 3 maja. Później od 1830 r drukowano papiery wartościowe Banku Polskiego. Papiernia została wyposażona w nowoczesne maszyny i rozrosło się w duże osiedle przemysłowe. Połowę ludności stanowili Żydzi posiadający bożnicę i mykwę. Po 1945 r była tu jedna z głównych fabryk papierniczych PRL. Po sprywatyzowaniu i pożarze w budynkach papierni w 2002 r powstała galeria handlowa. 

Na południe od Jeziornej w otoczeniu lasów ok. 1897 r. powstaje osiedle domów i willi letniskowych, gdzie zaczynają się osiedlać bogaci mieszkańcy Warszawy-artyści i politycy. Od imienia właścicielki terenów hrabiny Konstancji z Potulickich teren ten otrzymuje nazwę Konstancin. Domy budują sławni ówcześni architekci.  Z Warszawa łączy ją wygodna kolej wąskotorowa i szosa Królewska. Również po II wojnie zachowany został charakter osiedla dla elit politycznych, wojskowych, artystycznych i gospodarczych. Powstaje Centrum Rehabilitacji oraz uzdrowisko w oparciu o złoża solanki.

 

W 1969 r połączono Jeziorne Konstancin i Skolimów w jedno miasto Konstancin-Jeziorną.

 

Zmarł Jerzy Jędrzejewski

  

 

 

 

12 maja 2018 r.

w wieku 87 lat zmarł w Warszawie

nasz drogi Kolega,

 

Ś P

Jerzy Jędrzejewski

 

mgr inż., absolwent Politechniki Warszawskiej,

wybitny pilot doświadczalny

o ogromnym 40-letnim doświadczeniu i autorytecie międzynarodowym,

czołowy krajowy specjalista badań w locie samolotów lekkich,

, wieloletni kierownik Oddziału Prób w locie wytwórni PZL Okęcie,

ekspert badań wypadków lotniczych,

współzałożyciel Klubu Pilotów Doświadczalnych,

autor zbioru biografii polskich pilotów doświadczalnych

i podręcznika prób w locie samolotów lekkich.

 

Dla naszego Klubu,

 którego Zmarły był wieloletnim członkiem zarządu,

jest to ciężka, bolesna strata.

 

 Pożegnamy przyjaciela Mszą św.

która będzie odprawiona w piątek 18 maja o godz. 10.30

w Kościele Rzymskokatolickim Pw. NMP Matki Kościoła w Warszawie

  na rogu ul. Domaniewskiej i Al.  Niepodległości,

po której nastąpi pogrzeb na warszawskim Cmentarzu Południowym.

 

 

Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa